Samfunnet i stort preges av flere megatrender, for eksempel økt bruk av AI og mer fokus på klimaforandringer og miljø. Noen ganger møtes disse trendene på ulike områder, og de kan både forsterke og motvirke hverandre. Fokus på bærekraft er uten tvil en av disse megatrendene, og denne utviklingen underbygges også av for eksempel trender på sosiale medier.
Gjenbruk er godt for både kloden og lommeboken
Fokus på gjenbruk er selvfølgelig ikke noe nytt, men å sy om og lage noe nytt av gamle plagg er nå også populært på sosiale medier og i andre digitale kanaler. Noen lager også gjenbruk om til en helt egen inntektsbringende virksomhet, enten i form av salg av produkter eller ved å skape inspirerende innhold.
Hvis man skal lage en egen merkevare knyttet til gjenbruk, kan det være mulig å bruke egne materialer og uttrykksformer som kommuniserer et «brand» uten å bruke alt for mye ressurser. En leverandør som Ikast etikett kan tilby skreddersydde stoffmerker og etiketter, se Ikast etikett for et lite innblikk i utvalget.
Derfor er gjenbruk så mye bedre enn gjenvinning
Det er fort gjort å tenke at det er greit å hele tiden kjøpe nye plagg, så lenge som man leverer gamle plagg til ulike innsamlinger eller gjenvinning. Det er åpenbart bedre å gjenvinne enn å bare kaste, men samtidig legger nyproduksjon av klær beslag på store mengder naturressurser.
Det er særlig vann som er i fokus når det gjelder hvordan produksjon av klær skaper store ringvirkninger for både miljøet og mennesker der tøyet produseres. Klær i naturmaterialer er for så vidt laget av fornybare råvarer, men samtidig skaper produksjonsprosessene store utslipp – samtidig som store mengder vann brukes til å for eksempel vaske og farge fibre. Derfor er det ikke rart at gjenbruk av tøy er et mye bedre alternativ, og denne bærekraftige trenden vil bare bli mer populær fremover.